Semináře pro učitele a výchovné pracovníky
V rámci spolupráce s centry celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků vedu semináře zaměřené na některé problematické oblasti v mateřských školách. Časová dotace seminářů je pět vyučovacích hodin.
Ceník (*) |
---|
Cena dohodou, závisí na rozsahu semináře a počtu účastníků |
Emoce dítěte předškolního věku
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o emočním vývoji dětí a o vlivu emocí na jejich chování a prožívání.
Seznámit s možnostmi podpory emočního vývoje dětí, řešení a předcházení silným emočním reakcím dětí.
Osvojit si a vyzkoušet si konkrétní techniky a činnosti zaměřené na emoční vývoj dětí, ale i na posilování emoční vyrovnanosti samotného pedagoga.
Problémové situace v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na bližší porozumění a rozšíření výchovných možností při
problémových situacích – v práci s dětmi, popř. v komunikaci s jejich rodiči. Součástí semináře bude mapování
možností při řešení problematických situací dle námětů účastnic a praktické vyzkoušení možných postupů
se zpětnou vazbou o jejich účinnosti. Cílem semináře bude vytvořit prostor pro sdílení obtížné situace,
pro diskusi a vyzkoušení možných postupů. V semináři budou využity techniky skupinové práce,
práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.
Proč dítě zlobí
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o metodách a postupu pedagogické diagnostiky dítěte předškolního věku v
souvislosti s jeho chováním, citovým prožívání a sociálními dovednostmi. Posílit své sociální a komunikační
schopnosti a výchovné kompetence. Seznámit se s možnostmi spolupráce MŠ, rodiče a dalších odborníku.
Osvojit si a vyzkoušet si konkrétní činnosti a techniky zaměřené na řešení akutních situací i na prevenci vzniku problémového chování dítěte.
Komunikace s rodičem a dítětem ve vypjatých situacích, prvky šikany v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: získat informace o úskalích komunikace s rodičem ve vypjatých situacích a s možnými projevy šikany v MŠ.
Seznámit se se základními zásadami efektivní komunikace s dospělými i dětmi. Osvojit si postup při přípravě a realizaci
rozhovoru s rodiči o problémech jejich dítěte. Vyzkoušet si konkrétní postupy a možné reakce na prvky šikany v MŠ.
Pochvaly a tresty v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seznámit se s problematikou odměn a trestů ve výchově dětí, s vhodnými postupy při jejich využívání.
Osvojit si základní zásady přístupu k dětem předškolního věku a způsobu jejich oceňování a výchovného vedení.
Získat informace a konkrétní náměty k podpoře vzájemného respektování mezi dětmi i vyjadřování respektu a ocenění ze strany učitelky MŠ.
Relaxace pro děti
Určeno: učitelkám mateřských škol a 1. –2. ročníku základních škol
Obsah: praktický seminář zaměřený na možnosti relaxace dětí předškolního a mladšího školního věku.
Jejich využití ke zklidnění dětí a odstraňování únavy, techniky jsou vhodné také pro děti živé, hyperaktivní,
popř. pro děti s LMD – zlepšují koncentraci pozornosti a navozují psychický klid a uvolnění.
Součástí semináře je seznámení s hlavními zásadami a postupem jednotlivých technik i jejich praktický nácvik
formou sebezkušenosti.
Preventivní logopedické chvilky
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Seminář zaměřený na další obohacení rejstříku logopedických aktivit, respektujících předpokládaný
artikulační vývoj dítěte. Plánování a struktura logopedických chvilek – dechová, artikulační cvičení, gymnastika mluvidel,
jednoduchá grafomotorika a rozvoj jemné motoriky. Součástí semináře je praktické vyzkoušení vybraných cvičení z praxe,
výměna zkušeností z preventivní praxe, zásobník činností k jednotlivým oblastem.
Hry pro zvládání agresivity a neklidu
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: zážitkový seminář zaměřený na praktické vyzkoušení možných technik a činností, které pomáhají při zvládání
agresivního chování dětí. Účastníci se seznámí s technikami, které vedou k přiměřenému a přijatelnému ventilování napětí a
agrese, které posilují sebepoznání a sebekontrolu dětí a vedou k posilování pozitivních vztahů v kolektivu. Vyzkoušejí
si možné způsoby řešení konfliktů a vedení skupinových činností s dětmi – aby na základě vlastního prožitku mohly dětem
zprostředkovat činností, které povedou k obohacení způsobů chování a jednání v konfliktní situaci.
Cvičení pro rozvoj pozornosti
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Praktický seminář zaměřený na prodlužování doby koncentrace pozornosti a její procvičování u dětí
předškolního věku. Konkrétní náměty a činnosti jsou zaměřeny na posilování pozornosti v oblasti zrakového a
sluchového vnímání, zrakové a sluchové paměti a vizuomotorické koordinace. Součástí semináře je také seznámení s krátkými
relaxačními chvilkami, vhodnými na zařazení do denního režimu, které rovněž posilují koncentraci pozornosti dětí.
Neklidné a nesoustředěné dítě
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seminář zaměřený na obecný úvod do problematiky dětí s obtížemi se soustředěním,
děti neklidné ( LMD, ADHD sy, ADD sy) a také na práci s nimi ve třídě. Součástí zážitkového
semináře je porozumění situaci těchto dětí, rozpoznání typických projevů v chování dětí a následné možnosti
řešení problematických situací. Učitelé si vyzkoušejí osvědčené metody a konkrétní techniky práce s těmito
dětmi a mohou si navzájem vyměnit zkušenosti ze své praxe.
Nástup dítěte do ZŠ – školní zralost
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na pedagogickou diagnostiku dítěte předškolního věku a na možnosti spolupráce MŠ
a PPP při posuzování školní zralosti. Problematika odkladů školní docházky a předčasného vstupu do prvního ročníku,
nezbytnost individualizace v základní škole. Seznámení a vyzkoušení praktických aktivit a cvičení
zaměřených na procvičování jednotlivých oblastí důležitých pro úspěšné zvládnutí nároků školy.
Rozvoj sociálních dovedností dětí předškolního věku
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na rozvoj sociálních kompetencí dětí. Součástí semináře je seznámení s
pojmy prosociální chování a emoční inteligence, s možnostmi jejich posilování v rámci činností v MŠ.
Cílem semináře je pomoci učitelům zorientovat se v problematice prosociálního chování dětí se zřetelem na výchovný styl,
který toto chování podporuje. Účastnice si vyzkouší konkrétní činnosti a hry podporující jednotlivé kompetence dětí
(např. komunikace, empatie, sebedůvěra, vyjadřování citů a pozitivní hodnocení druhých).
V semináři budou využity techniky skupinové práce, práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.
Problémové dítě v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na bližší porozumění a rozšíření výchovných možností při práci s
problémovými dětmi, popř. v komunikaci s jejich rodiči.. Součástí semináře bude mapování možností při řešení
problematických situací dle námětů účastnic a praktické vyzkoušení možných postupů se zpětnou vazbou o jejich účinnosti.
Cílem semináře bude vytvořit prostor pro sdílení obtížné situace, pro diskusi a vyzkoušení možných postupů.
V semináři budou využity techniky skupinové práce, práce ve dvojicích, brainstorming, diskuse a situační učení.
Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: seznámit se s možnostmi podpory přirozeného vývoje grafických dovedností u dětí PV.
Získat informace a konkrétní zkušenosti se stimulačními programy zaměřenými na odstranění či minimalizaci
grafomotorických obtíží. Osvojit si základní zásady přístupu k dětem a uplatňování individuálního přístupu při
rozpoznávání a dalším rozvíjení předpokladů dítěte v této oblasti. Součástí semináře je seznámení s konkrétními
programy a s podporujícími aktivitami v rámci běžných činností v MŠ.
Efektivní komunikace s dětmi v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na zmapování a zlepšování komunikace mezi dětmi v MŠ a zefektivnění
komunikace učitelky s dětmi i jejich rodiči. Cílem semináře bude získat informace a konkrétní zkušenosti s možnými
překážkami v komunikaci s dětmi i dospělými. Účastníci semináře budou mít možnost osvojit si vhodné postupy,
které naopak komunikaci podporují. Součástí semináře bude tvorba zásobníku her a činností posilujících efektivní komunikaci.
Sociální dovednosti předškolního pedagoga
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: praktický seminář zaměřený na zvědomění a posilování sociálních dovedností učitelek MŠ v souvislosti s
důležitostí přímého vzoru pro sociální vývoj dětí. Seminář bude v konkrétních činnostech zaměřený na možnosti
rozvíjení dovedností jako je empatie, porozumění vlastním prožitkům, emocím a jejich vyjadřování, vyjadřování respektu a
ocenění, soulad verbálních a neverbálních signálů, strategie řešení konfliktů, komunikace s dospělými i dětmi apod.
Pozornost bude také věnována možnostem stimulace jednotlivých forem sociálního učení
(odezírání, nápodoba, zpevňování a pozitivní očekáván í).
Jak pracovat s únavou, stresem a syndromem vyhoření u učitelů
Určeno: učitelkám ZŠ nebo učitelkám MŠ
Obsah: sebezkušenostní seminář zaměřený na možnosti předcházení syndromu vyhoření. V rámci semináře se účastnice
seznámí s širokým rejstříkem práce s vlastním tělem, s emocemi a s únavou. Účastnice si vyzkouší různé typy relaxací a
způsob posilování vnitřních zdrojů, seznámí se s možnými strategiemi zvládání konfliktních situací a účinné komunikace.
Cílem bude vytváření osobního postupu při uvolňování napětí a prevenci syndromu vyhoření.
Jak vymezit hranice a začlenit rituály do výchovy dětí MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Sebezkušenostní seminář zaměřený na nastavování přiměřených hranic dětem předškolního věku.
Součástí semináře je stručné shrnutí vývoje sociálních dovedností dětí a možností jeho posilování a zásady efektivní komunikace.
Největší část semináře je zaměřena na konkrétní činnosti a techniky při vymezování hranic a při zavádění rituálů a na spolupráci mezi dětmi.
Asertivní řešení konfliktů v MŠ
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Praktický seminář shrnující specifika skupinové dynamiky a postavení učitele u dětí předškolního věku.
Seznámení s vhodným přístupem učitele - možnosti podpory vzájemného respektu mezi dětmi.
Hlavní důraz bude kladen na konkrétní náměty a činnosti zaměřené na pozitivní vztahy mezi dětmi (spolupráce ve dvojici, v menší skupince,
hry se společným handicapem, hry zaměřené na podporu empatie dětí apod.) a na přátelské řešení konfliktů.
Účastníci se také seznámí s vhodnými změnami v rámci mateřské školy a s postupem při spolupráci s rodiči.
Lhaní u dětí předškolního věku
Určeno: učitelkám MŠ
Obsah: Pravda a lež z hlediska malého dítěte - objevování kategorie pravdy a nepravdy, skutečného a smyšleného v rámci vývoje dítěte.
Praktický seminář zaměřený na objevování kategorie pravdy a nepravdy, skutečného a smyšleného v rámci vývoje dítěte.
Seznámení s typy lhaní a jejich příčinami, jak je rozlišit, co dítě ke lhaní vede a proč je pro další vývoj dítěte důležitý citlivý přístup dospělých.
Hlavní důraz bude kladen na praktické otázky a postupy - jak reagovat na lhaní dítěte,
jak nabízet jiné alternativy řešení náročných situací a jak podporovat rozvoj mluvního projevu dětí (vyjadřování svých potřeb,
emočních stavů apod.). Dále pak práce s chybou (náprava, omluva a přijetí omluvy) jako prevence lhaní.